Historia modelu
Motocykl słynnej niemieckiej wytwórni NSU z Neckarlsulm, produkującej motocykle w latach 1901-1966. Słynna seria S/OS/OSL, zaprojektowana przez angielskiego konstruktora Waltera Moore'a - poprzednio pracującego dla angielskiego Nortona, zawierała maszyny o pojemności od 200 do 600 cm3. Model 351 OSL reprezentował średnią klasę pojemnościową. Był najmniejszym z tzw. "dużych OSL-ek", jednak posiadał to samo nadwozie co silniejszy model 501 OSL. Górnozaworowe silniki i lekka konstrukcja OSL-ek stawiały te motocykle w grupie motocykli sportowych. W zasadzie była to nieco uproszczona, popularna wersja ówczesnego "supersporta" - modelu 350 i 500 SS z napędem rozrządu wałkiem królewskim, który na przełomie lat 20-tych i 30-tych świecił triumfy w najsłynniejszych międzynarodowych zawodach motocyklowych.
Po wojnie, w latah 50-tych, produkowano oparty na tym samym zespole napędowym model "Konsul", wyposażony już jednak w teleskopowe zawieszenie z przodu i suwakowe zawieszenie z tyłu.
Więcej informacji o motocyklach NSU możecie znaleźć na stronie: www.nsu.riders.pl.
Mój motocykl
Jestem właścicielem NSU 351 OSL z 1938-go roku od początku lat 90-tych. Motocykl jest od wielu lat restaurowany i uzupełniany oryginalnymi częściami, jednocześnie będąc użytkowanym. Na 2012 rok zaplanowałem ostateczne odnowienie wizualne motocykla (malowanie i powłoki galwaniczne według wykonania fabrycznego z 1938-go roku). Zostaną też wymienione na właściwe ostatnie nieoryginalne lub niewłaściwe rocznikowo części (np. kierownica z całym osprzętem, tłumiki, kompletna lampa przednia, puszki narzędziowe, podnóżki).
Stan 1992 roku |
Stan 1999 roku |
Stan 2000 roku |
|
Dane techniczne
Silnik:
- typ: jednocylindrowy, czterosuwowy, górnozaworowy
- rozrząd: OHV, sprężyny zaworowe podwójne, śrubowe
- głowica: aluminiowa, zawory zakryte
- cylinder: żeliwny
- tłok: ze stopu lekkiego
- układ korbowy: w stopie korbowodu łożysko rolkowe, dwurzędowe z koszykiem
- średnica cylindra x skok tłoka: 75 mm x 79 mm
- pojemność skokowa: 346 cm3
- stopień sprężania: 1:6,3
- maksymalne wyprzedzenie zapłonu: 12 mm przed GMP, sterownie ręczne
- smarowanie: układ zamknięty z tzw. "suchą" miska olejową i zewnętrznym zbiornikiem oleju, podwójna zębata pompa oleju, filtr siatkowy w zbiorniku
- gaźnik: Amal (M76/455) lub Grätzin (KE 25), średnica gardzieli 25 mm
- moc maksymalna: 18 KM
- obroty maksymalne: 5020 obr/min (przy 110 km/h)
- obroty normalne: 2740 obr/min (przy 60 km/h)
Skrzynia biegów:
- typ: 4 biegowa (firmy NSU), z przełączaniem nożnym, systemem "angielskim" po prawej stronie (lub ręcznym, za dopłatą), przy sterowaniu nożnym wyposażona w tzw. automat
- przełożenia: 1:2,66 (I), 1:1,77 (II), 1:1,2 (III), 1:1 (IV)
Przeniesienie napędu:
- z silnika na skrzynię biegów: łańcuchem rolkowym 1/2" x 5/16"
- ze skrzyni biegów na tylne koło: łańcuchem rolkowym 5/8" x 1/4", przełożenie 1:2,37 (solo) lub 1:2,5 (z wózkiem bocznym)
- przełożenie całkowite solo: 1:15,4 (I), 1:10,2 (II), 1:6,96 (III), 1:5,79 (IV)
- przełożenie całkowite z wózkiem: 1:18,3 (I), 1:12,2 (II), 1:8,3 (III), 1:6,88 (IV)
- sprzęgło: wielotarczowe (pół)suche, okładziny "twarde" firmy Jurid, sterowanie ręczne
Instalacja elektryczna:
- typ: 6 V, minus na masę
- prądnica: zblokowana z przerywaczem i regulatorem napięcia, typ BOSCH B142 BLS 46, o mocy 30 W, napędzana łańcuchem 3/8" x 5/32"
- cewka zapłonowa: BOSCH TC6A8
- świeca zapłonowa: BOSCH W175T1 lub przy dużych obciążeniach BOSCH W260T1, gwint M14 x 1,25
- akumulator: 7 Ah (typ BGD 312 A2 firmy BOSCH)
- lampa przednia: BOSCH EAS 170 x 2T42 lub EAS 170 x 2T114, żarówki 25/25 W (Osram 25/20 W *), 3 W, opcjonalnie licznik Veigel
- przełącznik świateł i sygnału: BOSCH LSH 16/1Z (sterowanie przełącznika elektrycznego świateł znajdującego się w lampie za pomocą linki Bowdena)
- lampa tylna: BOSCH JN 5 S 12 (IN 5 S 8 *), żarówka 3 W
- sygnał: BOSCH FD 6 DS 17 (FD 6 CS 17/3 *)
Nadwozie:
- rama mufowa lutowana na mosiądz (tzw. twardy lut), otwarta (silnik jest elementem nośnym)
- zawieszenie przednie: widelec trapezowy (typu Webb), rurowy, z pojedynczą centralną sprężyną o progresywnej charakterystyce, amortyzatory cierne
- zawieszenie tylne: sztywne
- osprzęt kierownicy: firmy Amal, cierny amortyzator skrętu
- pojemność zbiornika paliwa: 12,5 l
- pojemność zbiornika oleju: 2,5 l
- wysokość siodła kierowcy: 710 mm
- rozstaw osi: 1420 mm
- wysokość (max): 940 mm
- szerokość (max): 770 mm
- długość (max): 2020 mm
- ciężar motocykla: 175 kg
- obręcze kół: 2 1/2" x 19"
- ogumienie: 3,25 x 19"
- hamulce: bębnowe
Dane eksploatacyjne:
- obciążenie maksymalne: 180 kg
- zużycie paliwa: 3,15 l / 100 km
- zużycie oleju: 0,1 l /100 km
- prędkość maksymalna: 110 km/h
- luzy zaworowe (przy ciepłym silniku !!!): 0,25 mm (wydechowy), 0,2 mm (ssący), regulacja co 8000-10000 km
- ciśnienie w oponach: - przy obciążeniu tylko kierowcą: 1,25 atm. (przód), 1,8 atm. (tył); - przy obciążeniu kierowcą i pasażerem: 1,25 atm. (przód), 2,3 atm. (tył)
* - według innych źródeł